Çarşamba, Ağustos 03, 2005

Doğu yolları

Türkiye'nin büyük bir kısmı unutulmuş bölgesine gidiyorum:Doğu'ya...
İlk durağım Malatya oluyor;zaten doğuya giden bir giriş kapısı niteliğinde.Şehre vardım diyecekken birden sağa dönüyorsunuz ve bayır aşağı iniyorsunuz. insan şaşırıyor yoksa şehir bitti mi ya da başka bir yerlere mi gizlendi de ben mi farkedemedim ya da dalgınlıktan şehre girip çıkmışım haberim mi yok diye.bayağı yeşil bir vadinin dibine indikten sonra tekrar tırmanıyoruz; şaka gibi. neyse tırmanış bitiyor ve karşımızda bir düzlük beliriyor; işte bu andan sonra Malatya başlıyor. sanki doğuyla batıyı ayıran bir sınırmış gibi sesleniyor bu vadi. ancak şehre girdikten sonra hiç de öyle demediğini fark ediyorum; oldukça gelişmiş bir şehir burası. madem öyle değil, peki bu vadinin sırrı ne? güzel güzel düz yolda ilerlerken birden sürpriz yapıyor size. geçtikten sonra yine aynı manzara: koca bir düzlük... aklımda garip düşüncelerle şehre giriyorum; tek basşıma değilim, yanımda ailemleyim. Güzel bir kavşağa geliyoruz ve şehir merkezine giriyoruz. solumda garip tasarımlı bir yapı beliriyor, henüz inşa halinde. belediye sarayı yapılıyormuş ama yaklaşık bir yıldır öylece duruyormuş, bir takım sorunlardan dolayı. şehrin göbeğinne geliyoruz; oldukça kalabalık. şehir kayısıyla yatıp kayısıyla kalkıyor burada. çarşısında gezdiğimizde kayısı ürünlerini görüyorum: kayısı atomu,lokumu,pestili,reçeli,kolonyası... karadenizlilerle dalga geçeriz hamsi tutkunlukları dolayısıyla; işte yeni bir malzeme size: kayısı. aslında hiç de dalga geçilecek bir meyve değil bu; çünkü tadı gerçekten harika. bu sene o kadar çok kayısı varmış ki.
Malatya ovasının içine dalıyoruz; her yer kayısı bahçesi... her yaz çevre illerden mevsimlik işçi geliyormuş buraya ama benim dikkatimi çeken aslında şu ki gelen işçi bir daha gitmiyor gibi görünüyor. bayağı göç aldığı kesin diye düşünüyorum.
İnönü üniversitesi gelmişken görmeden edemediğim bir yer oldu. kampus bayağı büyük, binalar yerli yerinde ve büyük bir de hastanesi var.
şehir büyük ve geniş bir ovaya yayılmış,sokaklar ferah, binalar düzgün. buralara da hipermarketler yayılmış. hava çok sıcak ve kuru.
Malatya, buradan sonra gittiğim iller ve diyarlarla kıyaslanacak olursa bir Batı şehri havasında. Doğu'nun o farklı havası, doğası, gizemi yok bu şehirde. Elazığ da aynı havayı yansıtıyor ama yavaş yavaş hissettiriyor o istediğim o farklılığı. burası biraz daha az gelişmiş, dar bir şehir. buradan çıktıktan sonra daha bir heyecanlanıyorsunuz; eğer siz de Doğu'nun o gizemini fark edenlerdenseniz...

Hiç yorum yok: